• Valplattform 20...

Valplattform 2022

För ett tryggt Gnesta och en välfärd att lita på!

Gnesta är en fantastisk kommun med stora utvecklingsmöjligheter. Med gemensamma ansträngningar kan vi ta tillvara dessa och bygga ett tryggt samhälle för alla.

Efter åtta år med Socialdemokraterna och Moderaterna ser vi tyvärr stora brister i kommunens arbete. Kommunen har under flera år saknat en övergripande VA-strategi eller finansieringsplan för kommande investeringar i vatten och avlopp. Problemen med vattenförsörjningen har satt stopp för bostadsbyggandet, vilket även går ut över kommunens ekonomi.­­­

Brist på förebyggande insatser för barn och unga har lett till stora kostnader för dyra placeringar på hem för vård eller boende. Hög personalomsättning och dyra utköp tynger den kommunala organisationen, samtidigt som personal inom hemtjänst, skola och socialtjänst vittnar om en stressad arbetssituation.

Kommunens miljö- och hållbarhetsplan har inte uppdaterats sedan 2013. Under flera år har det saknats en äldreomsorgsplan trots att antalet äldre ökar kraftigt de kommande åren. Den ekonomiska styrningen har i många fall varit bristfällig, med återkommande felbudgeteringar och stora underskott i nämnderna.

Välfärden har under många år utsatts för så kallade ”effektiviseringskrav”, som innebär att anslagen inte höjs i samma takt som kostnaderna. På så sätt har nedskärningar drivits igenom utan att bli föremål för öppen demokratisk diskussion om samhällets prioriteringar. Dessa smygnedskärningar gör det svårare att bedriva god välfärd, och bidrar till de höga sjukskrivningstalen och personalomsättningen inom vård, skola och omsorg.

Det är dags för förändring.

Vänsterpartiet vill bygga en stark kommun som tar tillvara Gnestas unika förutsättningar och sätter medborgarnas behov i centrum.

Vi vill ha en välfärd som du kan lita på, oavsett inkomst, boende och livssituation.

Vi vill ha en effektiv förvaltning som säkrar den grundläggande samhällsservice som krävs för att Gnesta ska kunna växa i sin egen takt.

Tillsammans kan vi bygga ett tryggt, jämlikt och hållbart Gnesta!

Effektiv förvaltning – låt proffsen vara proffs

Gnesta behöver en effektiv förvaltning och robusta organisationer. Kommunens personal behöver få ökat förtroende och mindre detaljstyrning. Möjligheten att göra ett bra jobb är grunden för en god arbetsmiljö och gör det lättare att rekrytera och behålla personal och genomföra verkliga effektiviseringar.

Vi vill:

• minska antalet kommunalråd och omfördela pengar till kommunens verksamheter.
  • utreda orsaker till den höga omsättningen av chefer och personal
  • minska beroendet av dyra konsulter genom att stärka grundorganisationen
  • stärka oppositionens och allmänhetens insyn i kommunens ekonomi genom att inrätta en budgetberedning med representanter för både de styrande partierna och oppositionen

Investera i framtiden

Att investera i barns utbildning är den viktigaste satsning ett samhälle kan göra. Istället för besparingar krävs långsiktiga satsningar på utbildning och barnomsorg. Det förebyggande arbetet med barn och unga bör stärkas. Tidiga insatser lönar sig i längden och ger ett tryggare Gnesta för alla.

• stoppa smygbesparingarna
  • förstärka elevhälsan
  • anställa fältassistenter som samverkar med skola socialförvaltning och fritidsgård

Inga fler lyxfällor

Gnesta står inför stora investeringar i vatten och avlopp, samtidigt som vi måste ta itu med en stor underhållsskuld efter åratal av försummelser. De senaste åren har en del av de växande utgifterna för reparationer och underhåll felaktigt bokförts som investeringar. Underfinansieringen av VA-nätet har varit rena lyxfällan. Att försöka skjuta på kostnaderna kommer att stå oss väldigt dyrt i framtiden.

Vi vill:

• stärka VA-organisationen genom att anställa ytterligare en ingenjör, för att säkerställa att långsiktig planering och nödvändiga åtgärder hinns med
  • snarast ta fram en långsiktig plan för finansieringen av både investeringar och underhåll

En värdig ålderdom

Antalet äldre ökar snabbt i Gnesta. Kommunen behöver ta höjd och planera för åldrande befolkning, inte minst genom en långsiktig plan för nybyggnation av särskilt boende och trygghetsboende.

Vi vill:

• avskaffa minutscheman och införa arbetssättet “Fri tid” inom hemtjänsten. Erfarenheter från Västerviks kommun visar att det bidrar till minskad byråkrati, ökad inflytande för personal och brukare och bättre arbetsmiljö
  • införa en anropsstyrd närbuss som ger ökad rörelsefrihet för äldre i tätorten och på landsbygden
  • bevara Träffpunkten – inga nedskärningar!

Levande fritid

Vi vill stärka alla invånares möjligheter till en meningsfull fritid där kultur, idrott och föreningsliv står i centrum.

Vi vill

• ge fritidsgården mer resurser och ändamålsenliga lokaler
  • planera för ett allaktivitetshus eller kulturhus i Gnesta centrum, som kan användas av både fritidsgård, kulturskolan och ideella föreningar
  • inrätta en fritidsbank för utlåning av sport- och friluftsutrustning för att göra det möjligt för fler att prova på ­­­nya aktiviteter
  • sätta upp ett utegym vid Hagstumosse där många människor redan rör sig och motionerar

Ett hållbart Gnesta

Den akuta klimatkrisen kräver att alla delar av samhället ställer om. Kommunens miljöarbete behöver intensifieras, både när det gäller kommunens egna verksamheter och åtgärder som underlättar för medborgarna att minska sin klimatpåverkan. Omställningen är en investering i framtiden och måste få kosta. Men åtgärder för klimatet kan också främja en levande landsbygd, minska sårbarheten för höga energipriser och förbättra människors hälsa och livskvalitet.

Vi vill:

• påskynda utbyggnaden av laddstolpar på kommunens parkeringar, inklusive i ytterområdena
  • ställa hårda krav på energieffektiva och klimatvänliga lösningar vid nybyggnation
  • främja byggande i trä framför betong på de platser där det är tekniskt lämpligt
  • installera solpaneler på kommunens fastigheter
  • investera i energilager som även minskar sårbarheten för höga elpriser och strömavbrott
  • främja ett transporteffektivt samhälle genom anpassning av arbetstider till kollektivtrafikens tidtabeller, fler digitala möten och ökad möjlighet till hemarbete för de som kan
  • inrätta tydliga klimatmål för skolmat och andra inköp och öka andelen närproducerade livsmedel när det leder till fördelar för miljö och klimat

Bostadspolitik för alla

Bostadsbristen har under lång tid förvärrats runt om i landet. Idag tar det i snitt över tre år att få en lägenhet i Gnesta, vilket försvårar både för unga som vill flytta hemifrån eller äldre som vill flytta från hus till något mindre, och hyrorna i nyproduktion är ofta höga. Bostadsbristen kan göra det svårare för framförallt kvinnor att lämna destruktiva förhållanden.

Vi vill:

• ge hösta prioritet åt att få ordning på vattenförsörjning och avlopp så att fortsatt bostadsbyggande ska vara möjligt
  • bevara och utveckla allmännyttan – inga utförsäljningar!
  • säkerställa en blandad bebyggelse när Gnesta växer
  • inför förtur i bostadskön vid separationer och för personer som riskerar att utsättas för våld

Gnesta behöver pendeltågen

Tillgång till goda kommunikationer är livsviktigt för Gnesta. Det gäller i synnerhet pendeltågen, som binder ihop Gnesta med fler destinationer. En tät och regelbunden pendeltågstrafik är särskilt viktigt för de som arbetar på oregelbundna tider och helger – vilket inte minst gäller många kvinnor som arbetar inom vård och omsorg.

Kommunen kan inte ensam styra över den regionala kollektivtrafiken men måste göra allt vi kan för att bevara och utveckla Gnestapendeln och anpassa busstrafiken så att den bättre passar pendeltågets turer.

Lägg din röst på Vänsterpartiet i valet 2022!