Insändare 2020-08-15 – Smygnedskärningarna i Gnestas skolor måste stoppas

Den 30/6 beslutade Barn- och utbildningsnämnden i Gnesta om en rad åtgärder för att komma till rätta med nya underskott. Bland annat dras vaktmästartjänsten in från förskolor utanför tätorten, vissa vakanta tjänster i grundskolan tillsätts inte och de kommunala förskolorna får ingen ny pedagogisk utvecklingsledare.

Efter förra årets miljonunderskott och besparingspaket på nämndens ordförande Linda Lundin (S) ansvaret på skolcheferna, som enligt henne “inte lyckats anpassa verksamheten till den budget som lagts.” Vi i Vänsterpartiet Gnesta menar i stället att de återkommande underskotten är en följd av långvarig underfinansiering och smygbesparingar på välfärden.

Inför 2020 ökades barn- och utbildningsnämndens budget med 11 miljoner, eller cirka 3,7 procent. Samtidigt väntades antalet barn i kommunen öka med nästan 3 procent och kostnadsnivån med 2,7 procent enligt SKR:s prisindex. Det som den styrande majoriteten av Socialdemokrater och Moderater beskrev som en “satsning” innebär alltså i praktiken kraftigt sänkta anslag per barn.

På samma sätt har det sett ut i många år. Om kostnaderna väntas öka med 4 procent på grund av inflation och växande befolkning, så höjs anslagen med 2 eller 3 procent. Ansvaret för att lösa den omöjliga ekvationen vältras över på skolchefer och förskolechefer. De pressas mellan verksamhetens behov och barnens rättigheter å ena sidan, och politikernas ständiga besparingskrav å den andra.

Att minska kostnaderna med någon procent ett enskilt år utan att kvaliteten påverkas är säkert inte omöjligt, men det är naivt att tro att det kan ske år efter år i en personalintensiv verksamhet utan att både kvalitet och arbetsmiljö påverkas.

Det finns alternativ. Vänsterpartiet i Gnesta har tidigare föreslagit att 2 miljoner ska omfördelas från kommunstyrelsens budget till välfärden. Det är inte rimligt att en så liten kommun avlönar tre kommunalråd samtidigt som personal i skolan sägs upp och förskolorna saknar pedagogisk utvecklingsledare.

För att verkligen stoppa utarmningen av välfärden och förhindra brutala nedskärningar i coronakrisens spår krävs dock statliga insatser. Vänsterpartiet har krävt 25 miljarder i extra statsbidrag under 2020. Övriga partier säger nej – samtidigt som långt större belopp delas ut i stöd till storföretag och banker.

Efter coronapandemin behöver vi bygga ett starkare och mer solidariskt samhälle. Det första steget måste bli att stoppa smygnedskärningarna inom vård, omsorg och skola. Att satsa på den unga generationen är en av de bästa investeringarna vi kan göra.

Lena Staaf

Lilian Wallin