Insändare 2020-12-11 – Gnesta kommun sparar på utsatt äldreomsorg

Under året har coronapandemin satt fokus på brister och problem inom den svenska äldreomsorgen.  Ett tydligt samband har visats mellan arbetssituationen inom hemtjänsten och på äldreboenden och spridning av covid-19. En hög andel timvikarier och pressade scheman är faktorer som har bidragit till smitta, och såväl Folkhälsomyndigheten som Inspektionen för vård och omsorg har lyft fram vikten av att komma till rätta med problem.

I Socialdemokraternas, Moderaternas och Centerpartiets budget som nyligen antogs av kommunfullmäktige i Gnesta har denna diskussionen dock inte lämnat några spår. På papperet ser det visserligen ut som att socialnämnden får en utökad ram med ungefär 10 miljoner kronor, vilket sägs täcka högre löner och hyror och delvis kompensera för det ökande antalet äldre och andra behov.

Men om man i stället för förra årets budget jämför med nämndens verkliga kostnader under 2020, enligt den senaste prognosen, så är den verkliga höjningen bara ungefär 3 miljoner. I praktiken måste alltså socialnämnden redan nu börja leta efter sätt att skära ned kostnaderna med åtminstone 7 miljoner under nästa år. På frågan hur detta ska gå till kunde Socialnämndens ordförande Ingrid Jerneborg-Glimne (M) bara ge vaga svar i kommunfullmäktige, som att hemtjänsten ska jobba med mer “flexibla scheman” kring uppstigning och läggning. Det låter fint – men när det egentliga syftet är att spara pengar är risken stor att det snarare blir de äldre som får anpassa sin dygnsrytm efter budgeten.

Nu meddelar Jerneborg-Glimne (i SN 7/12) att socialnämnden också ska införa ett internt “köp/sälj-system” där enheten som beslutar om biståndsåtgärder “köper” tjänster av hemtjänsten. Det påstås leda till att budgetramar hålls samtidigt som det öppnar för privata utförare, men kommer snarare att leda till ökad byråkrati och detaljstyrning av personalens arbete genom minutscheman. Privata utförare kan dessutom knappast utföra samma arbete till en lägre kostnad utan att dumpa löner och villkor.

Tyvärr var inget av de övriga partierna redo att stödja Vänsterpartiets budgetförslag, som i stället för att presentera låtsassiffror utgår från de verkliga kostnader som kommunen har redan i dag. Vi hoppas att de är redo att också ta ansvar för de nedskärningar som de därigenom tvingar fram mitt under en pandemi, där äldreomsorgen är särskilt utsatt och snarare skulle behöva rejäla satsningar.

Per Björklund, Vänsterpartiet Gnesta