Insändare 2021-03-12 – ”Centerpartiet i Gnesta sitter på dubbla stolar”

Svar till Håkan Ekstrand (C) den 27/2.
Det är kul att Håkan Ekstrand tar sig tid och förklara för Vänsterpartiet Gnesta hur mandatfördelningen fungerar efter val och vad det får för följder. Någon förklaring till varför Centerpartiet i Gnesta sitter på dubbla stolar får vi dock inte.
Varför sitta och lyfta högt arvode men vara stödhjul och vara med den styrande majoriteten och samarbeta fram en budget? Tillsammans med den övriga oppositionen skulle C kunna driva igenom fler förändringar. Vänsterpartiet har till exempel föreslagit stora satsningar på den kommunala välfärden. Istället ställer sig C bakom fortsatta nedskärningar på äldreomsorgen mitt under en pandemi. Som det är idag har vi tre kommunalråd som alla representanter den de facto styrande majoriteten.Vad gäller vattnet, det är fantastiskt att utredningen är klar. Vänsterpartiet har vid ett flertal tillfällen påtalat att vattenfrågan bör prioriteras. Behovet av ny vattentäkt har varit känt länge. Känslan är att det blev en väldans fart på den när den politiska ledningen insåg att vattnet inte räcker till för bostadsbyggande. Invånarna som redan bor här, är inte de värda mer än att vara ålagda med bevattningsförbud under flera år? Vänsterpartiet anser därför att resultatet och aktiviteterna ur utredningen bör påskyndas!
Lena Staaf (V)
Benny Åberg (V)