Äldreomsorg

Miljonsatsning på barn och äldre i Vänsterpartiets budgetförslag

På kommunfullmäktige den 23 nov kommer Vänsterpartiet Gnesta att presentera sitt budgetförslag
med flerårsplan 2021- 2023.

Jämfört med budgetförslaget från den styrande majoriteten S/M/C föreslår Vänsterpartiet betydande ändringar av driftsbudgeten. Vänsterpartiet vill att 7 miljoner extra ska tilldelas Socialnämnden, med tydlig adress äldreomsorgen samt förebyggande arbete riktat mot barn och ungdomar, och att 3,5 mijoner extra ska tilldelas Barn- och utbildningsnämnden.

– Tidigare har den styrande majoriteten lagt budgetar för Socialnämnden och Barn och utbildningsnämnden som varit så orealistiska att kraftiga besparingar blivit nödvändiga för att klara budgetarna. Istället för effektiviseringar har vi fått försämringar som går ut över välfärdens kvalitet
och personalens arbetsmiljö, säger Lena Staaf, ordförande för Vänsterpartiet Gnesta.

Vänsterparitet föreslår också att medel omfördelas från Kommunstyrelsen. Detta är möjligt bland annat genom att minska antalet kommunalråd med ett, vilket innebär en besparing på nästan 1 miljoner kronor årligen.

– Vi har betydligt högre kostnader för politiska arvoden än kommuner av jämförbar storlek. Det är inte rimligt särskilt när kommunens verksamheter ständigt tvingas spara, säger Lena Staaf.

För kommande år planerar S/M/C att öka överskottsmålet från 1,5 % till 2 %. Detta i en tid då man kan förvänta sig lägre skatteinkomster på grund av den pågående Coronapandemin. Vänsterpartiet resonerar tvärt om och föreslår ett överskottsmål på 1% tills samhället och ekonomin definitivt har återhämtat sig från pandemin.

– Det är i goda tider pengar ska sparas, i svåra tider bör man se till att kärnverksamheten upprätthåller en godtagbar standard. En alltför snål budget riskerar att leda till större kostnader längre fram, säger Lena Staaf.

I synnerhet vill Vänsterpartiet värna om och satsa på äldreomsorgen. Staten har gett kommunen fem miljoner som riktat stöd till äldreomsorgen. Det är meningen att det ska leda till bättre arbetsförhållanden för personalen med fler fast anställda och färre äldre för varje anställd att ta hand om. Men i S/M/C-budgeten kommer inte pengarna att räcka ens till volymökningarna, ännu mindre till några satsningar. Jämfört med de verkliga kostnaderna för 2020 enligt den senaste prognosen ökar Socialnämndens budget bara med 3 miljoner.

– Att inte satsa på äldreomsorgen efter alla problem som uppmärksammats under coronapandemin
och trots de extra anslagen från regeringen är oansvarigt. Det blir personalen och brukarna som får
betala priset, säger Lena Staaf.

Vänsterpartiet Gnesta 201116

Läs hela budgetförslaget här.