Allmänt

Orealistiska nedskärningar

Sörmlands Nyheter rapporterade igår om Vänsterpartiets kritik mot majoritetens sparkrav mot skola och omsorg. Nedan kan du läsa hela den reservation som lämnades in mot kommunstyrelsens beslut den 7 september:

Reservation till Gnesta kommunstyrelse
Sammanträde 7 september 2020
Ärende 4, “Återrrapportering nämnders åtgärdsplaner”

Vi i Vänsterpartiet menar att dagens beslut är en symbolisk åtgärd som inte kommer att göra något åt oredan i de berörda nämdernas ekonomi eller åt de systemfel som orsakar underskott år efter år. Vi menar att ett bättre alternativ hade varit att använda en del av de 23 miljoner i extra statsbidrag som kommunen fått under 2020 till det som pengarna är avsedda för – att stärka den grundläggande välfärden och förhindra nedskärningar.

Det är vare sig hållbart eller ansvarsfullt att år efter år anta en budget med ospecificerade “effektiviseringskrav” på 1-2 procent, och sedan spela förvånad när det ännu en gång inte går ihop. Årets effektiviseringskrav på 1,5 procent innebär ett sparbeting i storleksordningen 3,3 miljoner för
Socialnämnden och 4,5 miljoner för Barn- och utbildningsnämnden. Så mycket måste kostnaderna
minska utan att verksamheten eller arbetsmiljön påverkas negativt.

Ospecificerade effektiviseringskrav som aldrig utvärderats eller följts upp är ett bekvämt sätt för politiker att slippa ansvar. Att Kommunstyrelsen nu uppmanar nämnderna att vidta ytterligare åtgärder för budget i balans är ytterligare ett slag i luften, eftersom nämderna redan är skyldiga att
vidta sådana åtgärder. Dagens beslut handlar alltså mer om att “skärpa tonen”, som oppositionsrådet Håkan Ekstrand (C) förklarade i en intervju i Sörmlands Nyheter, än om att bidra till realistiska lösningar.

Många av de besparingsåtgärder som nu genomförs framstår som tillfälliga panikåtgärder. Att inte tillsätta vakanta tjänster innebär till exempel bara att arbete som ändå måste utföras skjuts på framtiden eller vältras över på någon annan. Andra åtgärder – som att “minska kringtiden” i
äldreomsorgen – medför uppenbara risker för negativa effekter för arbetsmiljö och brukare.

Eftersom kommunstyrelsen är ansvarig för den ekonomiska helheten anser vi att det är beklagligt att ingen uppdaterad prognos för 2020 presenterats. I synnerhet som SKR:s prognos från augusti pekar på ett betydligt bättre skatteunderlag under 2020 än vad som befarades i våras. Det är orimligt att kommunen ska gå med stora överskott samtidigt som besparingar genomförs på skola och
äldreomsorg. Vi har därför yrkat att ärendet återremitteras för att utreda hur användning/omfördelning av de extra statsbidragen som inkommit undet 2020 ska kunna minska behovet av åtstramning av verksamheterna och täcka budgetunderskotten i BoUN och SN.

I det osäkra läge som rådet just nu i spåren av corona-pandemin behöver kommunens medarbetare och chefer mer än någonsin lugn och ro och möjlighet att utveckla sina hårt pressade verksamheter.

Lena Staaf
Vänsterpartiet Gnesta