Vad vill vi med vår fritidsgård Chill?

Lena Staaf (ordf.) och Anders Simme på Vänsterpartiet i Gnesta skrev en (2013-12-03) insändare till SN ang. fritidsgården Chill. För er med prenumeration går den att läsa här.

Saknar du prenumeration kan du istället läsa texten nedan.

Vad vill vi i Gnesta med vår fritidsgård Chill?

Vi inom Vänsterpartiet i Gnesta månar om fritidsgården Chill. Vi vill att det finns personal för att bedriva en god verksamhet och vi vill att verksamheten utvecklas.

Tyvärr har personalstyrkan istället minskat under årens lopp! Till exempel bedrev Chill för några år sedan verksamhet vid Klämmingsbergsbadet under sommaren. Sommaren 2013 låg all verksamhet nere. Den tid som fritidsgården var stängd var dessutom längre än vanligt.

Vi är bekymrade över hur det påverkar våra ungdomar i Gnesta. De ungdomar som har det svårt har det ofta ännu svårare under sommaren. Till exempel kan inte skolan fungera som ett socialt skyddsnät under denna tid.

Vänsterpartiet har, inom majoriteten och i andra sammanhang, arbetat hårt för att det inte ska bli någon minskning i antalet personal vid Chill. Vidare har vi tillsammans med övriga i majoriteten tagit fram mål och inriktning för verksamheten. För att det skall uppnås krävs det resurser.

Vi är bekymrade över turerna vid tillsättandet av en ny föreståndare. Vi inom Vänsterpartiet har inte deltagit i dessa turer som kom att leda till att den nya föreståndaren köptes ut för dyra pengar. En halv miljon är mycket pengar för en liten kommun, och konsekvenserna blir stora.

Chill har idag bra lokaler idag centralt i Gnesta medan Kulturskolan har mycket sämre lokaler på Frejaskolan, med undervisningsrum utan fönster. Vi i Vänsterpartiet värnar om att ungdomarna skall ha bra lokaler i centrala Gnesta och att fritidsgården inte blir förlagd på Frejaskolan. Vår tanke är att Chill istället samgår med Kulturskolan.

Vårt mål är att öppettiderna för Chill behålls eller utökas och att det finns möjligheter till utveckling av innehållet. Vi vill se att Gnesta satsar på ett Allaktivitetshus där fritidsgården Chill och Kulturskolan ingår. Mycket kan vinnas om Kulturskolans och Chills verksamheter slås samman. Ingångar till kultur för unga är inte alltid att anmäla sig till en traditionell terminskurs. Det krävs ett nytänk för att nå flera.

Gnesta kommun är för liten för att inte samordna sina verksamheter riktade till unga. I denna utveckling av kultur- och fritidsverksamhet kan kanske även föreningslivet i Gnesta delta? Det kan kanske finnas verksamheter där unga och vuxna möts och har utbyte av varandra?

Vi ser främjandet av sådan kreativ verksamhet som en långsiktig investering för mer inkludering. Vinsterna för Gnesta kommun är många och ur ett allaktivitetshus kan embryon till nyföretagande och ett än mer levande kulturliv uppstå.

Vi hoppas att Allaktivitetshuset kan inrymmas bland kommunens nuvarande lokaler. Kanske i B-salen i Elektron?

Anders Simme(v) Gnesta Lena Staaf (v) Gnesta

Vill du veta mer om bakgrunden till några av de saker vi skriver om? Då kan du läsa vidare t.ex. här:
Gnestapolitiker missnöjda med fritidsgård (Sveriges Radio)
Får avgångsvederlag – jobbade inte en enda dag (SN)